Tady to podepište. A auto je kde?
Osobní zkušenosti jsou ty nejcennější a proto vám chci popsat vlastní zkušenost z autorizovaném servisu Škoda v Olomouci. Perfektně to poslouží k ukázce, jak by nemělo vypadat převzetí vozu a to nejen ze servisu, ale i z autopůjčovny. Jdeme na to!
Psal se rok 2013 a já řešil reklamaci servisu, který prováděl autorizovaný servis. Bylo mi tehdy 23 let a přístup autorizovaného servisu byl otřesný. Snažili se mě celou dobu odbít, ale protože nepatřím do kategorie „sklopím hlavu a jdu“, dopadlo to nakonec v můj prospěch. Dnes však chci psát o zapůjčení náhradního auta, které jsem měl po celou dobu reklamace k dispozici. O tom, že ho nakonec po mě chtěli zaplatit psát nebudu, ale popíši situaci hned na začátku.
Právo na náhradní vůz v dané kategorii
Když jsem požadoval po dobu reklamace náhradní vůz, snažili se mi vnutit malou Fábii a to i přesto, že mé auto bylo o kategorii „výš“. Na to si dávejte pozor především v případě, že využíváte nárok na náhradní vůz v případě nezaviněné dopravní nehody. Musí vám dát totiž auto ze stejné kategorie, jakou máte vy. Tehdy jsem měl Octavii Combi 2 (facelift) a tak jsem Fábii v rychlosti odmítl.
Protokol o předání vozu
Je jedno, jestli si půjčujete auto nebo motorku v Česku nebo třeba na dovolené, předávací protokol je alfou a omegou! Pamatuji si, jak jsem čekal, než technik připraví nájemní smlouvu (i u auta ZDARMA), vyplní všechny údaje z mých osobních dokladů, ale co jsem nečekal? Tohle!
Tady mi to podepište. Cože?
Technik připravil veškeré papíry k autu, vytiskl je a požádal mě o podpis nájemní smlouvy včetně protokolu o poškození a to bez toho, abych auto viděl! Pousmál jsem se, podepsal nájemní smlouvy (jsou vždy dvě) a předávací protokoly jsem podepsat odmítl. Řekl mi, že musím, jinak mi auto nepůjčí, tak jsem mu řekl, že to podepíši až uvidím stav auta. To ho viditelně naštvalo. Upřímně bych dokázal pochopit tento přístup v půjčovně motorek někde v Řecku, ale abych to zažil u autorizovaného dealera vozů Škoda? No tak jsme se zvedli a šli se podívat k autu.
Dokumentace je základ
Auto mělo najeto 9 tisíc kilometrů a jevilo tak známky používání. Odřené dveře, nárazník i další části karoserie. Všechno jsme zapsali. Počítejte totiž s tím, že cokoli se objeví při vrácení navíc, s vysokou pravděpodobností to zaplatíte (pokud tedy nemáte sjednanou nulovou spoluúčast). Kromě zápisu do předávacího protokolu jsem si udělal i detailní fotografie, díky nim jsem měl i případný důkaz ve svém telefonu. Ten technik z toho radost neměl a evidentně ho to zdržovalo, ale to mě fakt zajímat nemuselo. Být zbrklý se v tomto případě nevyplácí. Nepůjčujete si totiž šlapadlo na Vltavě, ale auto za stovky tisíc i miliony korun. Chráníte tím sami sebe.
Pozor! Nemyslete si, že jsem kolem auta chodil půl hodiny a hledal s baterkou každý škrábanec. Projít auto z jedné strany na druhou a udělat si pár fotek nezabere déle jak 5 minut a to včetně zapsání do předávacího protokolu.
NIKDY však nepodepisujte předávací protokol bez toho, abyste auto viděli.
Povinná výbava a dálniční známka
Při kontrole vozidla nezapomeňte ani na kontrolu povinné výbavy, protože nikdy nevíte kdo měl auto půjčené před vámi. Už se mi stalo, že jsme při předávání auta zjistili, že v autě není vesta. Nejspíše se líbila klientovi přede mnou a proto si ji nechal. Nemusíte to být nutně chyba autopůjčovny nebo servisu, který vám náhradní auto předává, ale mnohem lepší je na to upozornit hned na začátku než při vrácení. Kdo vám tehdy uvěří, když jste podepsal, že je vše v pořádku?
V případě dálniční známky jsem měl celkem pech (mám na tyhle věci fakt „štěstí“), protože jsem dostal auto na začátku nového roku a nová roční známka ještě vylepená nebyla. V protokolu bylo samozřejmě u dálniční známky „ANO“. Na to jsem reagoval hned na začátku, protože jsem si ten den kupoval známku pro sebe. Technik to samozřejmě ihned napravil. Po negativní zkušenosti se servisem bych se však nedivil, kdyby mi řekli, že jsem ji strhl a mám zaplatit novou.
Protokol podepisujte až po osobní prohlídce vozu.
Rada na závěr
Ať už si budete půjčovat auto nebo motorku kdekoli, udělejte si na to čas, nespěchejte, nebuďte zbytečně moc důvěřivý a foťte, foťte a foťte. Já měl náhradní auto půjčené déle než měsíc a postupně jsem na autě našel nové a nové škrábance, které jsem předtím ani neviděl. Díky fotkám jsem však věděl, že už tam byly. A jak vypadalo vrácení vozu? Když jsem dostal auto já, chtěli po mě podpis ještě v kanceláři bez toho, abych auto viděl. Když jsem vracel auto já, běhali kolem něj dva technici a hledali jakékoli poškození. Naštěstí marně.
PS: Jak dopadlo vyřízení reklamace provedeného servisu? O tom třeba příště.
Napsat komentář